Przejdź do treści

Spektrum Autyzmu

OPIS PORADNI

Spektrum autyzmu - poradnia w Katowicach

Autyzm to inny sposób widzenia świata – warto odkrywać go z nami 🙂

Spektrum autyzmu to szeroki wachlarz zachowań i umiejętności, które sprawiają, że każda osoba z autyzmem jest wyjątkowa. Wyobraź sobie tę różnorodność jak paletę barw – każda osoba ma swoje unikalne odcienie i kolory. Dzieci z autyzmem mogą inaczej postrzegać świat, inaczej się komunikować, a także mieć inne sposoby na radzenie sobie z emocjami. To, co jest wspólne dla wszystkich, to potrzeba zrozumienia, akceptacji i wsparcia.

W BlueMed KIDS w Katowicach pomagamy odkrywać te indywidualne talenty i mocne strony, jednocześnie pracując nad wyzwaniami, które mogą się pojawić. Naszym celem jest wspieranie dzieci w osiąganiu pełni ich możliwości, poprzez empatyczną i dostosowaną do potrzeb terapię.

Pamiętajmy, że każdy człowiek na spektrum autyzmu ma w sobie coś wyjątkowego – wystarczy to dostrzec i pielęgnować. W BlueMed KIDS wierzymy, że wspólnie możemy pomóc Twojemu dziecku rozkwitnąć!

Specjalista

natalia rusin bluemed kids

psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, pedagog specjalny, certyfikowany diagnosta
ADOS-2 oraz ADI-R

Najczęstsze objawy spektrum autyzmu

  • Opóźniony rozwój mowy lub brak mowy.
  • Nietypowy sposób mówienia, np. monotonna intonacja lub powtarzanie słów i zwrotów.atopowe zapalenie skóry
  • Problemy z rozumieniem i używaniem gestów, mimiki czy kontaktu wzrokowego.
  • Preferowanie samotnej zabawy lub spędzania czasu w samotności.
  • Skupienie na jednym temacie lub zainteresowanie się jedną aktywnością, np. obsesyjne oglądanie jednego filmu czy zbieranie określonych przedmiotów
  • Silne przywiązanie do rutyn i trudności w radzeniu sobie ze zmianami.
  • Niezrozumienie norm społecznych, takich jak dzielenie się zabawkami czy oczekiwanie na swoją kolej.
  • Zbyt niska wrażliwość na bodźce, co może przejawiać się np. w ignorowaniu bólu.
  • Nadwrażliwość na bodźce, np. dźwięki, światło, dotyk, smaki lub zapachy.
  • Powtarzające się zabawy, np. układanie przedmiotów w określonej kolejności.
  • Zainteresowania bardziej intensywne lub bardziej szczegółowe niż u rówieśników.
  • Trudności w rozpoznawaniu i wyrażaniu emocji.
  • Nietypowe reakcje na emocje innych osób, np. brak reakcji na smutek czy radość.

Diagnostyka spektrum autyzmu

Pierwsze spotkanie diagnostyczne odbywa się z psychologiem, ma charakter wywiadu rozwojowego, na który zapraszamy rodziców/opiekunów dziecka. Ważne, by do spotkania przygotować: opinie z przedszkola/ szkoły lub od specjalistów, książeczkę zdrowia, posiadać informacje na temat rozwoju dziecka.
Diagnoza w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu jest złożona i oparta o szereg opinii funkcjonowania
dziecka w różnych środowiskach, badań, obserwacji czy opinii osób pracujących z dzieckiem.
Po pierwszym spotkaniu psycholog stawia hipotezy diagnostyczne i ustala z rodzicami kolejne kroki, np. testy przesiewowe, obserwację dziecka, specjalistyczne badanie ADOS-2 czy wywiad strukturalny ADI-R.

Końcowym etapem diagnozy jest wizyta u lekarza psychiatry.

 

ADOS-2

ADOS- 2 to protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci, młodzieży i dorosłych.
Podczas badania diagnosta proponuje uczestnikowi kilkanaście wspólnych aktywności i tematów rozmowy, w przypadku młodszych dzieci (od 12 miesiąca życia) próby zadaniowe opierają się głównie na wspólnej zabawie, w obecności rodzica/opiekuna. Badanie młodzieży i dorosłych polega głównie na rozmowie na różne tematy, wyszczególnione i opisane w procedurze badania.
Badanie trwa ok. 60 minut i jest prowadzone za pomocą jednego, wybranego modułu. Moduły dopasowane są do wieku oraz rozwoju mowy osoby badanej. Każdy protokół zawiera szczegółową listę prób, które należy przeprowadzić, a następnie odpowiednio zakodować – według ściśle określonych kryteriów oraz zinterpretować. Próby umożliwiają obserwację nieprawidłowości charakterystycznych dla
zaburzeń ze spektrum autyzmu w obszarze komunikacji, wzajemności interakcji społecznych i ograniczonych lub powtarzalnych zachowań. Te obszary oceny odpowiadają kryteriom diagnostycznym dla zaburzeń ze spektrum autyzmu opisanych w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (ICD) oraz w Diagnostycznym i Statystycznym Podręczniku Zaburzeń Psychicznych (DSM).
Rezultaty badania opisane są w końcowym raporcie, sporządzanym w formie pisemnej i szczegółowo omówionym podczas konsultacji. Uprzejmie prosimy rodzica/ opiekuna o zgodę na nagranie badania celem powtórnego odtworzenia jego przebiegu w procesie diagnostycznym, nagranie usuwane jest w chwilą przekazania raportu. 
Dla lekarzy psychiatrów podejmujących ostateczną decyzję dot. diagnozy klinicznej, raport badania ADOS-2 jest wiarygodną i rzetelną informacją na temat funkcjonowania dziecka.

ADI-R

Wywiad strukturalny opracowany do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu u dzieci od 24 miesiąca życia umysłowego. Test ten jest uważany za jeden z najbardziej niezawodnych i dokładnych narzędzi diagnostycznych. ADI-R pozwala na ocenę zachowań, które są istotne dla diagnozy autyzmu, ocenia obszary interakcji społecznych, komunikacji i mowy oraz intensywności i złożoności zachowań
stereotypowych i ograniczeń zainteresowań.
ADI-R polega na przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z rodzicami/opiekunami, bez obecności dziecka. Odpowiedzi są oceniane według ściśle określonych kryteriów. Każde zachowanie oceniane jest według specjalnej skali, a uzyskane wyniki są porównywane z wartościami progowymi, które wskazują na obecność zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Wyniki ADI-R powinny być interpretowane w kontekście całościowej oceny klinicznej, uwzględniającej obserwacje, opinie specjalistów oraz inne testy diagnostyczne.
Czas trwania wywiadu: 2 – 3 godz.
Ważne, aby przed wywiadem odpowiednio się przygotować, przypomnieć sobie najważniejsze informacje na temat rozwoju dziecka, np. oglądają filmiki, przeglądając zdjęcia, analizując dokumentację medyczną czy opinie specjalistów.
Pytania skupiają się na różnych aspektach zdolności komunikacyjnych – zarówno werbalnych (mowa i słowne interakcje), jak i niewerbalnych (gesty i mimika). Specjalista pyta również m.in o reakcje dziecka na bodźce słuchowe, dotykowe, kiwanie głową czy wskazywanie, o pierwsze interakcje z innymi dziećmi, o zabawę i umiejętność współpracy z innymi. Wiele pytań odnosi się do okresu największego nasilenia nieprawidłowości między 4 a 5 rokiem życia.

CENNIK
  1. konsultacja psychologiczna dzieci    250 zł
  2. badanie spektrum autyzmu ADOS-2    1100 zł zł